| Σχολή | 
 ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 
| Τμήμα | 
 ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 
| Επίπεδο σπουδών | 
 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | 
| Κατηγορία μαθήματος | 
 Υποχρεωτικό επιλογής | 
| Διδάσκων | 
 Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής | 
| Κωδικός μαθήματος | 
 GEOL_071 | 
| Εξάμηνο σπουδών | 
 8ο | 
| Τίτλος μαθήματος | 
 Μεταμορφισμός στον Ελλαδικό χώρο | 
| Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες | 
 Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις | 
| Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 
 2 (Θ), 1 (Ε) | 
| Πιστωτικές μονάδες | 
 4 | 
| Τύπος μαθήματος | 
 Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων | 
| Προαπαιτούμενα μαθήματα | 
Πετρογραφία Ιζηματογενών και μΕταμορφωμένων Πετρωμάτων (Υποχρεωτικό Δ΄ εξαμήνου) από 2024-2025 | 
| Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων | 
 Ελληνικά 
 | 
| Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | 
 Ναι (στην Αγγλική) | 
| Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) | 
 https://eclass.upatras.gr/courses/GEO302/ | 
| Μαθησιακά αποτελέσματα | 
 Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα είναι ικανός να : 
- Κατανοεί την κατανομή  των μεταμορφωμένων πετρωμάτων στον Ελληνικό χώρο και τις πετρογενετικές διαδικασίες σχηματισμού τους.
 
- Συντάξει επιστημονική έκθεση για τα μεταμορφικά γεγονότα που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου.
 
 
Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα έχει επιπλέον αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες: 
- Θα χρησιμοποιεί πολωτικό μικροσκόπιο για την αναγνώριση των μεταμορφικών διαδικασιών μέσα από την παρατήρηση λεπτών τομών μεταμορφωμένων πετρωμάτων
 
- Θα είναι ικανός να ερμηνεύει τις μεταμορφικές διεργασίες που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου, να τη συσχετίζει με τη μεταμόρφωση γειτονικών περιοχών και να την εντάσσει στο ευρύτερο γεωτεκτονικό καθεστώς.
 
- Θα είναι ικανός να εργάζεται τόσο ατομικά όσο και σε συνεργασία με ομάδες.
 
 
 | 
| Γενικές Ικανότητες | 
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 
- Αυτόνομη εργασία
 
- Ομαδική εργασία 
 
 
 | 
| Περιεχόμενο μαθήματος | 
 Φαινόμενα μεταμόρφωσης και μεταμορφωμένα πετρώματα των περιοχών: 
- Μάζα της Ροδόπης
 
- Περιροδοπική ζώνη
 
- Σερβομακεδονική μάζα
 
- Κρυσταλλική ζώνη των Κυκλάδων
 
- Προχώρα και δυτικά Ελληνικά καλύμματα
 
- Η μεταμόρφωση στον Ελλαδικό χώρο στο πλαίσιο της Τεκτονικής των λιθοσφαιρικών Πλακών
 
- Εργαστηριακή μελέτη αντιπροσωπευτικών συλλογών των παραπάνω ενοτήτων στο πετρογραφικό μικροσκόπιο
 
 
 | 
| Τρόπος παράδοσης | 
- Πρόσωπο με πρόσωπο
 
- Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (Ανοικτά Μαθήματα)
 
 
 | 
| Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών | 
 Θεωρία:  
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία. Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class. Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων
 
 
Εργαστηριακή άσκηση:                              
- Χρήση λογισμικών για την ψηφιακή καταγραφή και επεξεργασία των υλικών μελέτης
 
 
 | 
| Οργάνωση διδασκαλίας | 
 
| Δραστηριότητα | 
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου | 
 
| Διαλέξεις | 
 2x13=26 | 
 
| Εργαστηριακή Άσκηση (υποχρεωτική) με ανάλυση παρασκευασμάτων λεπτών τομών πετρωμάτων με χρήση πολωτικού μικροσκοπίου | 
1x13=13 | 
 
| Προετοιμασία και μελέτη δειγμάτων εργασίας στο εργαστήριο | 
1x13=13  | 
 
| Αυτοτελής μελέτη και συγγραφή της γραπτής εργασίας | 
3x13=39 | 
 
| Μελέτη Σαββατοκύριακο | 
1x13=13 | 
 
| Μελέτη κατά την εβδομάδα προετοιμασίας εξετάσεων + 2 εβδομάδες διακοπών | 
2x3=6 | 
 
|  Σύνολο μαθήματος | 
 110 | 
 
 
 | 
|  Αξιολόγηση φοιτητών | 
 Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική 
Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας) 
Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις 
ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας) 
- Εργαστηριακή Μελέτη-Έκθεση συνόλου δειγμάτων από συγκεκριμένη περιοχή (25% της συνολικής βαθμολογίας)
 
- Δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης (25% της συνολική βαθμολογίας)
 
 
Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση. 
Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5. 
Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F. 
Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX. 
Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία: 
5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A | 
| Προτεινόμενη βιβλιογραφία | 
- «Πετρολογία Μεταμορφωμένων»,  Καταγάς, Χ., 2017, Πανεπιστημιακές Σημειώσεις, Πανεπιστήμιο Πατρών.
 
- «Igneous and Metamorphic Petrology», M. Best, 2003, Blackwell Publishing.
 
- «An introduction to Igneous and Metamorphic Petrology», J.D. Winter,2001, Pentice Hall.
 
- «An Introduction to Metamorphic Petrology», B.W.D. Yardley, 1989, Longman/Wiley.
 
- «Igneous and Metamorphic Rocks Under the Microscope: Classification, Textures, Microstructures and Mineral Preferred Orientation», D. Shelley, 1992, Springer.
 
 
Συναφή επιστημονικά περιοδικά: 
- Journal of Petrology
 
- Metamorphic Geology
 
 
 |