| Σχολή | 
 ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 
| Τμήμα | 
 ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 
| Επίπεδο σπουδών | 
 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | 
| Κατηγορία μαθήματος | 
 ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ | 
| Διδάσκων | 
 Κ. Νικολακόπουλος, Αναπλ. Καθηγητής, Ε. Σιμώνη ΕΔΙΠ | 
| Κωδικός μαθήματος | 
 GEOL_012 | 
| Εξάμηνο σπουδών | 
 2ο | 
| Τίτλος μαθήματος | 
 ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ  | 
| Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες | 
 Θεωρία + Εργαστήριο | 
| Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 
 2Θ / 2ΕΡΓ | 
| Πιστωτικές μονάδες | 
 5 | 
| Τύπος μαθήματος | 
 Επιστημονικής Περιοχής | 
| Προαπαιτούμενα μαθήματα | 
  | 
| Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων | 
 ΕΛΛΗΝΙΚΗ | 
| Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | 
 ΝΑΙ (στην Αγγλική) | 
| Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) | 
 https://eclass.upatras.gr/courses/GEO307/ | 
| Μαθησιακά αποτελέσματα | 
 Το μάθημα αποσκοπεί στην εισαγωγή των φοιτητών στη Χαρτογραφία και στις τεχνολογίες των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα μπορεί: 
- να αναγνωρίζει διαφορετικά είδη χάρτη και να εντοπίζει την περιεχόμενη πληροφορία.
 
- να επιδεικνύει γνώση και κατανόηση των βασικών εννοιών και αρχών, που σχετίζονται με τη χαρτογραφία και τα ΓΣΠ.
 
- να διαχωρίζει τα γεωγραφικά δεδομένα σε διανυσματικά και δεδομένα καννάβου, και τις πληροφορίες σε χωρικές και μη.
 
- να μελετά χάρτες του Ελληνικού χώρου και να αναγνωρίζει τα προβολικά συστήματα.
 
- να χρησιμοποιεί γεωγραφικά δεδομένα σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών να τα επεξεργάζεται και να παράγει χάρτες.
 
- να δημιουργεί ΨΜΕ από ψηφιοποίηση ισοϋψών και να παράγει τοπογραφικές και υψομετρικές τομές
 
- να εκτιμά τη διαχρονική σημασία του χάρτη ως βασικού εργαλείου επικοινωνίας, ανταλλαγής πληροφοριών και λήψης αποφάσεων
 
 
Επιπλέον, στο τέλος του εξαμήνου ο φοιτητής θα έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες: 
- Να εντοπίζει τη θέση του στο χώρο και στο χάρτη
 
- Να προβαίνει σε γεωμετρική διόρθωση δορυφορικών εικόνων και γεωναφορά χαρτών και να ψηφιοποιεί δεδομένα από αυτά.
 
- Να  εισάγει, αποθηκεύει, διαχειρίζεται και επεξεργάζεται γεωγραφικά και γεωλογικά δεδομένα σε περιβάλλον ΓΣΠ.
 
- Να παράγει χάρτες απλούς ψηφιακούς χάρτες
 
 
 | 
| Γενικές Ικανότητες | 
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 
- Λήψη αποφάσεων
 
- Αυτόνομη εργασία
 
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
 
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
 
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον 
 
 
 | 
| Περιεχόμενο μαθήματος | 
 Το μάθημα είναι οργανωμένο σε τέσσερις κύκλους διδασκαλίας, όπως περιγράφονται στη συνέχεια.  
 Κύκλος Α: 
- Χαρτογραφία – Είδη Χαρτών - Συστατικά μέρη ενός χάρτη.
 
- Ιστορία χαρτογραφίας
 
- Βασικές αρχές σχεδιασμού χάρτη. Οι έννοιες της κλίμακας και της χωρικής διακριτικής ικανότητας
 
- Προβολικά συστήματα, Εισαγωγικές έννοιες (γεωειδές, σφαιροειδές, ελλειψοειδές, γεωγραφικές συντεταγμένες, datum, προβολικά συστήματα συντεταγμένων, είδη προβολών, παράμετροι προβολών).
 
- Προβολικά συστήματα που χρησιμοποιούνται στον ελλαδικό χώρο,
 
- Είδη των παραμορφώσεων, τα μαθηματικά μοντέλα που χρησιμοποιούνται για τη γεωμετρική διόρθωση των εικόνων και την αναδόμηση των εικονοστοιχείων. Γεωμετρική διόρθωση χαρτών και δορυφορικών εικόνων.
 
 
Κύκλος Β: 
- Θεωρία Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών, Ιστορικό, Συστατικά μέρη ενός ΓΣΠ.
 
- Αναλογικά και ψηφιακά δεδομένα, ψηφιοποίηση δεδομένων
 
- Διανυσματικά δεδομένα και δεδομένα καννάβου. Χωρικά και μη δεδομένα.
 
- Μετατροπή δεδομένων από διανυσματική μορφή σε δεδομένα καννάβου
 
- Θεματικά επίπεδα πληροφορίας και θεματικοί χάρτες
 
 
Κύκλος Γ: 
- Η έννοια της Τοπολογίας.
 
- Εισαγωγή στις έννοιες της ανάλυσης χώρου
 
- Εισαγωγή στις έννοιες των Ψηφιακών Μοντέλων Αναγλύφου / Επιφανείας
 
- Δημιουργία τοπογραφικών-υψομετρικών τομών.
 
 
Κύκλος Δ:                            
- Παραδείγματα χρήσης ΓΣΠ στην Γεωλογία.        
 
- Δορυφορικά συστήματα πλοήγησης και εντοπισμού θέσης.
 
- Συνδυαστική χρήση ΓΣΠ και συστημάτων πλοήγησης     
 
 
 | 
| Τρόπος παράδοσης | 
Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με PowerPoint. | 
| Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών | 
Εργαστήρια με χρήση εξειδικευμένων λογισμικών Γεωγραφικών συστημάτων Πληροφοριών (ESRI, ARCGIS) και ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας (ERDAS IMAGINE) στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος.  Εκπαίδευση των φοιτητών στη χρήση GPS στο πεδίο. | 
| Οργάνωση διδασκαλίας | 
 
| Δραστηριότητα | 
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου | 
 
|  Διαλέξεις Θεωρίας | 
 2X13 = 26 | 
 
|  Εργαστηριακές ασκήσεις Χαρτογραφίας και ΓΣΠ   | 
 2X13 = 26 | 
 
|  Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων | 
 2X13 = 26 | 
 
|  1 ημέρα άσκηση υπαίθρου στη χρήση GPS | 
 12 | 
 
|  Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας | 
 35 | 
 
|  Σύνολο μαθήματος | 
125  | 
 
 
 | 
|  Αξιολόγηση φοιτητών | 
- Γραπτή εξέταση (60%). Η γραπτή εξέταση μπορεί να αντικαθίσταται με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και εξέταση στον ΗΥ 
 
- Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση (40%)
 
 
 | 
| Προτεινόμενη βιβλιογραφία | 
- «Χαρτογραφία και εισαγωγή στα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών», Κ. Νικολακόπουλος, 2018, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.
 
- Εργαστηριακές Σημειώσεις «Εργαστηριακές Ασκήσεις Χαρτογραφίας και ΓΣΠ», Κ. Νικολακόπουλος, Ε. Σιμώνη, 2018, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.
 
- Εργαστηριακές Σημειώσεις: "Εργαστηριακές ασκήσεις ψηφιακής επεξεργασίας δεδομένων τηλεανίχνευσης σε συνδυασμό με Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών", Δ. Βαϊόπουλος Γ. Σκιάνης Κ. Νικολακόπουλος, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Αθηνών 2006, σελ. 178. 
 
 
 |