| Σχολή | 
 ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 
| Τμήμα | 
 ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 
| Επίπεδο σπουδών | 
 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | 
| Κατηγορία μαθήματος | 
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ | 
| Διδάσκων | 
Μέλος ΔΕΠ Τμ. Φυσικής | 
| Κωδικός μαθήματος | 
GEOL_025 | 
| Εξάμηνο σπουδών | 
 3ο  | 
| Τίτλος μαθήματος | 
 ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΑ - ΚΛΙΜΑΤΟΛΟΓΙΑ | 
| Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες | 
Διαλέξεις και εργαστήριο | 
| Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 
 2(Θ), 1 (Εργ) | 
| Πιστωτικές μονάδες | 
4 | 
| Τύπος μαθήματος | 
 Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων | 
| Προαπαιτούμενα μαθήματα | 
Συνιστώμενη προαπαιτούμενη γνώση:  Οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον βασικές γνώσεις Ρευστομηχανικής, Θερμοδυναμικής, Ηλεκτρομαγνητισμού, Διαφορικού και Ολοκληρωτικού Λογισμού καθώς και βασικές προγραμματιστικές δεξιότητες. | 
| Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων | 
 Ελληνική 
 | 
| Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | 
 ΝΑΙ | 
| Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) | 
 https://eclass.upatras.gr/courses/PHY1923/ | 
| Μαθησιακά αποτελέσματα | 
 Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής μπορεί να: 
- αναγνωρίζει τα δομικά χαρακτηριστικά του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος και τους φυσικούς νόμους οι οποίοι καθορίζουν τη συμπεριφορά του
 
- εφαρμόζει τις αρχές της φυσικής στην επεξήγηση συνήθων μετεωρολογικών φαινομένων καθώς και προβλημάτων αιχμής στην ατμόσφαιρα, τη μετεωρολογία και την κλιματολογία
 
- επιδεικνύει γνώση και κατανόηση των ουσιωδών δεδομένων, εννοιών, αρχών και θεωριών που σχετίζονται με την ατμόσφαιρα, τα συστατικά της και τα φαινόμενα που λαμβάνουν χώρα σε αυτήν
 
- εφαρμόζει αυτή τη γνώση και κατανόηση στη λύση ποιοτικών και ποσοτικών προβλημάτων που σχετίζονται με τα περιεχόμενα του μαθήματος
 
- κατέχει τη γνωστική βάση και εμπειρία για την πιθανή μελλοντική του ενασχόληση με μαθήματα επιλογής που εμβαθύνουν στη Φυσική της Ατμόσφαιρας, στη Μετεωρολογία, στην Κλιματολογία και στην Ατμοσφαιρική Ρύπανση
 
- αλληλεπιδρά με άλλους σε προβλήματα φυσικής της ατμόσφαιρας ή διεπιστημονικής φύσης
 
 
 | 
| Γενικές Ικανότητες | 
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 
- Λήψη αποφάσεων
 
- Αυτόνομη εργασία
 
- Ομαδική εργασία
 
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
 
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
 
 | 
| Περιεχόμενο μαθήματος | 
 1 Η Ατμόσφαιρα της Γης 
- Εισαγωγικές έννοιες, μέγεθος της ατμόσφαιρας, σύσταση κατώτερης ατμόσφαιρας
 
- Ηλιακή και γήινη ακτινοβολία, θερμοκρασία και πίεση της ατμόσφαιρας, γεωδυναμικό, απλά ατμοσφαιρικά μοντέλα
 
- Οι υδρατμοί στην ατμόσφαιρα
 
 
 2 Θερμοδυναμική της Ατμόσφαιρας 
- Καταστατική εξίσωση, θερμοδυναμικά αξιώματα, θερμοδυναμικές μεταβολές στην ατμόσφαιρα
 
- Στατική της ατμόσφαιρας, κριτήρια ευστάθειας (θερμοβαθμίδα, δυνητική θερμοκρασία, ενέργεια)
 
 
 3 Φυσική των νεφών 
- Συμπύκνωση των υδρατμών, ταξινόμηση των νεφών, θεωρίες σχηματισμού της βροχής
 
 
 4 Δυναμική της Ατμόσφαιρας 
- Δυνάμεις που καθορίζουν την κίνηση, εξισώσεις κίνησης, άνεμοι συνοπτικής κλίμακας, κίνηση ανέμου στο οριακό στρώμα, θερμική κυκλοφορία
 
- Γενική κυκλοφορία της ατμόσφαιρας, άνεμοι στην επιφάνεια του πλανήτη, άνεμοι στην τροπόσφαιρα – Δακτύλιοι Ηadley, μακρά κύματα στην τροπόσφαιρα (κύματα Rossby)
 
 
 5 Καιρικά Συστήματα 
- Αέριες μάζες, μέτωπα, υφέσεις – αντικυλώνες
 
- Κυκλογέννεση
 
 
 6 Δυναμική του Κλίματος 
- Κλιματική ταξινόμηση, κλιματικές μεταβολές, κλιματική ισορροπία, κλιματική ευαισθησία και μηχανισμοί ανάδρασης
 
- Κλιματική αλλαγή – κλιματικά μοντέλα 
 
 
 | 
| Τρόπος παράδοσης | 
 Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη) | 
| Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών | 
Παραδόσεις με παρουσιάσεις ηλεκτρονικών διαφανειών, φροντιστήρια με υποδειγματική επίλυση προβλημάτων, επίλυση ασκήσεων κρίσης από τους φοιτητές κατά τη διάρκεια των παραδόσεων, διάχυση του εκπαιδευτικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  eClass | 
| Οργάνωση διδασκαλίας | 
 
| Δραστηριότητα | 
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου | 
 
| Διαλέξεις | 
26 | 
 
| Εργαστηριακές ασκήσεις | 
 13 | 
 
| Επίλυση προτεινόμενων ασκήσεων | 
26 | 
 
| Μη καθοδηγούμενη μελέτη | 
32 | 
 
| Τελική εξέταση | 
3 | 
 
|  Σύνολο μαθήματος | 
 100 | 
 
 
 | 
|  Αξιολόγηση φοιτητών | 
 Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική 
Γλώσσα Αξιολόγησης για Φοιτητές Erasmus: Αγγλική 
Μέθοδοι Αξιολόγησης 
- Γραπτή τελική εξέταση (90% του τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:
 
- Ερωτήσεις κατανόησης της θεωρίας
 
- Επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων
 
- Εβδομαδιαία τεστ διάρκειας 10’ με ερωτήσεις κρίσεως σύντομης απάντησης (10% του τελικού βαθμού)
 
- Μικρότερος προβιβάσιμος βαθμός: 5 
 
- Μέγιστος προβιβάσιμος βαθμός: 10
 
 
 | 
| Προτεινόμενη βιβλιογραφία | 
- Μαθήματα Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας, Α. Α. Φλόκα, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, 1994.
 
- Μαθήματα Γενικής Μετεωρολογίας, Τ. Ι. Μακρογιάννη, Χ. Σ. Σαχσαμάνογλου, Εκδόσεις Χαρις, Θεσσαλονίκη, 2004.
 
- Γενική Μετεωρολογία, Χ. Σ. Σαχσαμάνογλου, Τ. Ι. Μακρογιάννη, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, 1998.
 
- Εισαγωγή στη Φυσική της Ατμόσφαιρας και την Κλιματική Αλλαγή, Π. Κατσαφάδος, Η. Μαυροματίδης, Εκδόσεις Κάλλιπος, 2015.
 
- Atmospheric Science: An Introductory Survey, J.M. Wallace, P.V. Hobbs, Academic Press, London, 2006.
 
- Meteorology for Scientists and Engineers, R. Stull, University of British Columbia, 2011
 
 
 |