| Σχολή | 
 ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 
| Τμήμα | 
 ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 
| Επίπεδο σπουδών | 
 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | 
| Κατηγορία μαθήματος | 
 ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ | 
| Διδάσκων | 
 Ε. Ζαγγανά, Aναπλ. Καθηγήτρια  | 
| Κωδικός μαθήματος | 
GE0L_052 | 
| Εξάμηνο σπουδών | 
 6ο | 
| Τίτλος μαθήματος | 
 Υδροχημεία | 
| Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες | 
 Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις | 
| Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 
 2 (Θ), 1 (Ε) | 
| Πιστωτικές μονάδες | 
 4 | 
| Τύπος μαθήματος | 
 Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων | 
| Προαπαιτούμενα μαθήματα | 
Για την καλύτερη κατανόηση του μαθήματος θα ήταν σκόπιμο οι φοιτητές να έχουν παρακολουθήσει πρώτα τα εξής μαθήματα: Εφαρμοσμένη Υδρογεωλογία, Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία | 
| Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων | 
 Ελληνική | 
| Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | 
 ΝΑΙ στην Αγγλική | 
| Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) | 
 https://eclass.upatras.gr/courses/GEO360/ | 
| Μαθησιακά αποτελέσματα | 
 Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα για γενικά και ειδικά θέματα υδροχημείας. 
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος  οι φοιτητές θα είναι σε θέση: 
- Να κατανοήσουν τη δημιουργία της φυσικής χημικής σύστασης του νερού
 
- Να κατανοήσουν τις υδρογωεχημικές διαδικασίες που διαμορφώνουν τη φυσική χημική σύσταση του υπόγειου νερού και την αλληλεπίδραση νερού - πετρώματος
 
- Να αναγνωρίζουν τη επίδραση της ρύπανσης στο χημική σύσταση του νερού.
 
- Να γνωρίζουν τους τρόπους και μεθοδολογίες για την ανάλυση δειγμάτων νερού στο Εργαστήριο.
 
- Να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα των εργαστηριακών αναλύσεων
 
- Να χρησιμοποιήσουν στην πράξη τα αποτελέσματα αυτά.
 
- Να μάθουν τα σταθερότυπα του πόσιμου νερού σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε.
 
 
 | 
| Γενικές Ικανότητες | 
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 
- Αυτόνομη εργασία
 
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
 
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
 
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
 
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
 
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης από τα προηγούμενα
 
 
 | 
| Περιεχόμενο μαθήματος | 
- Φυσική χημική σύσταση του υπόγειου νερού
 
- Θερμοδυναμικά δεδομένα
 
- Εργότητα
 
- Διάλυση Ορυκτών
 
- Οξειδοαναγωγικά Φαινόμενα
 
- Κατιοντική ανταλλαγή
 
- Χημική προσβολή ασβεστολίθων – καρστικοποίηση
 
- Φυσικοχημικές Παράμετροι του Νερού (pH, ηλεκτρική αγωγιμότητα, δυναμικό οξειδοαναγωγής, αλκαλικότητα, σκληρότητα, δείκτες κορεσμού)
 
- Υδροχημικά Διαγράμματα – Υδροχημικοί Χάρτες
 
- Ταξινόμηση των νερών
 
- Γεωχημεία των υπόγειων νερών
 
- Σταθερότυπα του νερού
 
 
 | 
| Τρόπος παράδοσης | 
Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλίας, Επίλυση ασκήσεων υδροχημείας κατά την διάρκεια εργαστηριακών ασκήσεων | 
| Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών | 
- Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδασκαλία και εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών (power point, pdf) και μαυροπίνακα.
 
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και επικοινωνίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
 
 
 | 
| Οργάνωση διδασκαλίας | 
 
| Δραστηριότητα | 
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου | 
 
|  Διαλέξεις Θεωρίας       | 
2Χ13= 26  | 
 
| 
 Εργαστηριακές ασκήσεις υδροχημείας και επίδειξη χημικών αναλύσεων στο Εργαστήριο 
 | 
 1Χ13= 13 | 
 
| Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων | 
3Χ13= 39 | 
 
| Αυτοτελής άσκηση, προετοιμασία και συγγραφή της γραπτής εργασίας, προετοιμασία εξετάσεων | 
3Χ13= 39 | 
 
|  Σύνολο μαθήματος | 
 117 | 
 
 
 | 
|  Αξιολόγηση φοιτητών | 
- Γραπτή εξέταση κατά την εξεταστική περιόδο και
 
- Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση. Ο μέσος όρος των βαθμών των αναφορών αποτελεί τα 10% του τελικού βαθμού.
 
 
 | 
| Προτεινόμενη βιβλιογραφία | 
- Λαμπράκης, Ν. Εισαγωγή στην Υδροχημεία, 2015 Παν/κες Εκδόσεις, Παν/μιο Πατρών
 
- Appelo, C.A.J & Postma,D. 2005, Geochemistry, groundwater and pollution , A.A. Balkema Publishers.
 
 
- Σχετικά Επιστημονικά Περιοδικά: 
- Environmental Earth Sciences, Springer Publishers; Environmental Monitoring and Assessment,  Springer Publishers
 
 
 |